25 jan. 2014

Chokladkaka med himmelsk glasyr

Kvällens dessert blir, just som rubriken antyder, chokladkaka med glasyr. Himmelsk skulle den visst också vara.

100 gram smör
2 ägg
2 dl socker (jag använder alltid råsocker)
3/4 dl kakao

1 dl mjöl, jag hade dinkelmjöl

1 tsk vaniljsocker

Smält smör och låt svalna. Vispa ägg och socker. Blanda i smöret. Rör ner de torra ingredienserna. Grädda i 175 grader ca 25 min.

Glasyr
200 gram philadelfiaost
60 gram smält smör
2 tsk vaniljsocker
4-5 msk kakao
4 dl florsocker

Jag gör två bottnar och en sats glasyr. Det är mycket glasyr så det räcker till både mellan och på tårtbottnarna. Receptet ovan på bottnarna är för en så dubbla om du vill göra som jag gjorde.

Tårtan ska helst stå minst 3 timmar innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar