23 jan. 2014

Semlor med mandelmjöl

På många bloggar hittar man recept på nyttiga bakverk. Jag har bakat flera av dem men ärligt talat, de är inte ens i närheten av lika goda som vanliga bakverk. Jag är ingen gottegris men uppskattar ändå en riktig onyttig kladdkaka och ingen nyttig variant med bruna bönor i. Jag har inte riktigt förstått vitsen med att göra bakverk nyttiga. Vitsen med bakverk är att de ska vara onyttiga. Det viktiga är att du inte gör dem till din vardagsmat.

Som jag ser på ätandet så är det helt ok att äta exempelvis bakelser ibland. Äter du bra och näringsrikt under veckan så kan du festa till med godsaker på fredag eller lördag. Låt oss sluta med vardagsfrosseriet och låt godsakerna bli något du ser fram emot på exempelvis helgen. Det blir så mycket godare och speciellt då.

Jag har i alla fall testat att baka semlor med mandelmjöl. Om de blev goda? Ja, om ni frågar mig så var de faktiskt ganska goda men inget jag kommer att få sug efter. Om ni frågar min sambo så var brödet en skräckupplevelse fast mandelmassan gillade han. 

Recept 5 semlor
3 stora ägg
50 gram smör
1 dl vispgrädde
ca 2 dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
1 tsk kardemumma
2 tsk bakpulver
2-3 msk kokossocker eller annat sött

Vispa äggen. Blanda i grädde och smält smör. Blanda mandelmjölet med fiberhusk, kardemumma, sockret och bakpulver i en skål. Rör ner äggblandningen och låt stå ca 10 min. så att blandningen sväller och blir ganska fast.

Klicka smeten i 5 stora muffinsformar och grädda i 175 grader i 20-25 min.

Mandelmassa
ca 100 gram mandelmjöl
1 äggvita
1-2 msk kokossocker eller annat sött
1-2 msk vispgrädde

Blanda allt till lagom konsistens. Blanda i mer grädde om det blir för torrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar